Nautila
Následující text popisuje
repasi čerpadla Nautila
Při rekonstrukci rozvodů
vody bylo potřeba také vyměnit tlakovou nádobu, která byla dosud
původní, pouze se vzduchovým polštářem. To znamenalo odstranit
přivzdušňovací ventil na trubce ve studni a nad čerpadlo doplnit zpětnou
klapku, aby mohla být použita nádoba s gumovým vakem. Jak funguje
přivzdušňovací ventil pro tlakovou nádobu bez vaku je vysvětleno
zde. Po vytažení
čerpadla ze studny jsem místo čerpadla měl v rukou jenom jednu velikou
kouli rezu. Čerpadlo bylo ve studni 30 let i když trubky k němu byly již
měněné a nyní byly plastové. Kabel k čerpadlu měl rozpraskanou izolaci.
Musel jsem se rozhodnout,
zda čerpadlo kompletně zrepasovat. Znamenalo to nejen vyměnit samotné
vřetenové čerpadlo, ale také vyměnit kabel k elektromotoru, který má
vinutí zaplavené vodou. Nové litinové vřetenové čerpadlo stejného
výrobce Sigma Lutín by nové stálo 7300Kč. Odstředivé nerezové čerpadlo
Wilo, podobných parametrů by stálo 9500Kč. Díly na repasi by stály
3500Kč.
Rozhodoval jsem se co
bude asi nejlepší. Nejprve jsem zkusil původní čerpadlo rozebrat. Byl
jsem velmi překvapen, že všechny spoje šly povolit a rozebrat. Řekl jsem
si tedy, když půjde rozebrat i samotný elektromotor, tak koupím
součástky a pustím se do repase.
Typový štítek čerpadla
obsahoval tyto údaje:
Rozebrání samotného
elektromotoru byla trochu sázka do loterie, protože jsem pouze tušil,
jak bude vevnitř uspořádán.
Elektromotor
je tvořen ocelovou trubkou která tvoří stator elektromotoru, ke které
jsou přišroubované litinová čela, ve kterých jsou zalisovaná ložiska a
gufera. Každé čelo je přišroubováno čtyřmi šrouby M8x30. Šrouby měly
urezlé většinu hlav, ale pomocí malého hasáku s ostrými čelistmi se
podařily celkem snadno povolit.
Nyní bylo potřeba oddělit
příruby. Poklepáním kladívkem se odlepily,ale bylo potřeba vymyslet, jak
motor rozebrat. Protože horní přírubou prochází kabel, nechal jsem jí
zatím přišroubovanou ke statoru a soustředil jsem se na spodní přírubu.
Zkoušel jsem zapáčit velkými šroubováky proti sobě, ale šla jen kousek a
poté jsem měl již obavy, aby mi litinová příruba nepraskla. Nahřál jsem
proto střed příruby pomocí propanbutanového hořáčku na pájení měděných
trubek. Hned poté jsem znovu za použití dvou šroubováků proti sobě
zapáčil a příruba byla dole. Pak již stačilo odstranit zbytky kabelové
průchodky a sundat i horní přírubu společně s rotorem elektromotoru.
Protože se motor podařilo
úspěšně rozebrat, šel jsem koupit potřebné součástky.
Koupil jsem nový stator a
rotor čerpadla
Protože uspořádání rotoru
bylo jiné než bylo v původním čerpadle, bylo potřeba koupit i nový díl
který je zvaný lucerna
Další díly které bylo
potřeba koupit byla spojovací hřídelka s navulkanizovanými silentbloby,
pojistné kroužky a unašeč, který je našroubovaný na hřídeli rotoru
elektromotoru. Závit hřídele je levý a je zajištěný červíkem.
Původní čerpadlo tak
vypadalo takto
Jednotlivé části čerpadla po
rozebrání
Na gumovém silentbloku který
zapadal do unašeče na hřídeli elektromotoru je vidět, že již docházelo
při spuštění motoru k protočení tohoto silentbloku v unašeči a to díky
tomu, že unašeč byl uvnitř velmi vyrezlý
Rotor elektromotoru je
usazen ve dvou ložiscích 6304. V původním uspořádání bylo spodní ložisko
1RS tj. jednostranně zakryté a to stranou do příruby, z druhé strany
bylo kryté guferem 25x52x12. Horní ložisko bylo v původním uspořádání
zcela bez krytí a z každé strany jedno gufero. Ze strany zevnitř motoru
to je 25x52x12 a z vnější strany 25x40x10. Nová ložiska jsem použil
oboustranně zapouzdřená tj. provedení 2RS a nová gufera. Původní dolní
ložisko bylo v dobrém stavu. Horní původní ložisko bylo rezaté s velkou
vůlí a bylo jen otázkou času, kdy by se čerpadlo zastavilo vinou
vysypání tohoto ložiska. Voda se do tohoto ložiska nejspíše dostala z
venkovní strany, protože čerpadlo bylo ponořeno ve vodním sloupci o
výšce 10m.
Porovnání původních a nových
dílů je dobře vidět na následujícím obrázku. Je zde dobře vidět i rozdíl
v délce původního a nového rotoru s hřídelkou a k tomu délka původní a
nové lucerny.
Další díl který jsem musel
koupit byl kabel. Použil jsem H07RN-F 4x1,5mm2. Nyní jsem musel provést
výměnu tohoto kabelu a rozebrat původní vodotěsný spoj mezi třífázovým
vinutím statoru a kabelem který byl zalitý epoxidem a nahradit ho novým
spojem. Abych nepoškodil vinutí které má tenkou plastovou izolaci,
rozhodl jsem se epoxid ze spoje odstranit odfrézováním vysokootáčkovou
frézkou. Docela se to povedlo a zůstaly dlouhé nepoškozené vývody
statorového vinutí. Nové spoje jsem zalisoval krimpovacími svorkami a
proletoval. Poté jsem je opatřil smršťovací bužírkou s lepidlem kterou
jsem před tím na dráty navlékl. Poté jsem takto vyrobený spoj zalepil
rychletuhnoucí dvojsložkovou pryskyřicí, která vytvořila průhlednou
vrstvu. Takto vytvořený spoj jsem přivázal plastovou páskou k vinutí
stejně jako to bylo původně. Podrobně je to vidět na obrázcích:
Připojení vodiče PE
(zelenožlutý) bylo původně provedeno šroubovým spojem na horní přírubě
elektromotoru, přičemž tento vodič byl odbočen z napájecího kabelu v
odbočce vzdálené 1m od čerpadla. Tato odbočka byla navulkanizována na
gumovém napájecím kabelu. Toto spojení mi nepřišlo moc spolehlivé co se
týče přechodového odporu spoje, tak i přechodového odporu mezi přírubou
a rotorem který je právě tou součástí, které musí být vodivě spojena s
vodičem PE. Připojení vodiče PE na stator jsem vyřešil uvnitř statoru
tak, že jsem nejdříve připevnil vodič k antikorovému pásku, poté jsem
spoj proletoval, natáhl smršťovací bužírku s lepidlem a potom jsem
vyvrtal z venku do statoru díru v předem vyměřeném místě a z venku
pomocí svářečky jsem tento pásek přivařil ke statoru. Více opět na
obrázcích:
Jednotlivé díly jsem před
složením natřel dvakrát základovou barvou a poté barvou pro trvalý styk
s pitnou vodou BISIL.
Poté jsem nejdříve složil
motor a to tak, že jsem nejprve nalisoval ložiska do přírub, poté jsem
nalisoval gufera naplněné vazelínou, aby nespadly perka při nasazování
hřídele a nakonec jsem do horní příruby s ložiskem a gufery nalisoval
rotor. Potom jsem nasadil krytku vnějšího gufera a našrouboval unašeč s
levým závitem a zajistil červíkem. Následovalo přišroubování horní
příruby na stator a montáž kabelové průchodky. Jako poslední bylo
nasazení spodní příruby a postupným utahováním šroubů se namáčklo
ložisko na hřídel rotoru. Použil jsem antikorové šrouby. Pod šrouby jsou
měděné těsnící podložky. Použil jsem původní, byly dobré. U spodní
příruby je důležité dát pozor na délku šroubů, protože vinutí je těsně u
míst, kde šrouby prochází závitem na statoru.
Pak jsem motor vyzkoušel
krátce pustit. Změřil jsem izolační odpor a protože bylo vše OK, naplnil
jsem motor plnícím otvorem vodou a zašrouboval zátku. Následovala
několikaminutová zkouška čerpadla. Potom jsem složil
čerpadlo a přišrouboval lucernu také antikorovými šrouby M8x25mm na
horní přírubu. Pod těmito šrouby jsou použité pérové podložky. Celkem
tak je potřeba 8 šroubů M8x30mm a 4 šrouby M8x25mm. Na výtlačnou stranu
čerpadla jsem použil nátrubek 6/4"x 1" a na ní zpětnou klapku. Pak už
je potrubí PE 32x3 (1") .
|